Skola

I svenskan ska vi skriva om ett tillfälle där något hände som har påverkat oss. Jag valde att skriva om när jag fick reda på att jag skulle få korsett. Här är texten:

Jag och mamma satt inne på sjukhuset hos doktor A en torsdagsmorgon. Det var inte första gången jag var här, jag hade varit här en gång var tredje månad sen ryggkollen i fyran. Jag visste att jag hade något som många andra inte hade. Skolios, det vill säga sned ryggrad.

Jag hade precis varit på röntgen och nu kollade doktorn på mina röntgenbilder. Jag satt ner på en pall i rummet med mamma bredvid mig då doktorn sa:

- Det här set inte bra ut. Du skulle behöva en korsett.

Jag bröt ihop, jag hade ingen aning om vad korsett var men jag ville inte ha det. Doktorn berättade lite om hur en korsett ser ut och att han inte ville vänta mer eftersom min krök hade ökat för varje gång. Doktor A skickade ner oss till ortopedtekniska avdelningen för att göra lite mätningar. Där nere så fick jag träffa en ortopedtekniker som mätte mig runt midjan, runt bröstkorgen och runt höften. Han kollade i någon tabell och kryssade av vilken storlek jag skulle ha på min korsett. Vi fick en tid då jag skulle få prova korsetten. Innan vi skulle gå visade han en bild på en korsett. En vit plastgrej som skulle sitta hårt runt kroppen med spännen där bak. En sådan ville jag inte ha. Varför just jag? Jag kände att jag inte ville, jag trodde att jag inte skulle klara det. Jag ville inte berätta för någon. Ingen skulle få veta. Den dagen gick jag inte till skolan, jag var så ledsen. Hur kunde man vara så ledsen för något som man aldrig hade hört talas om?

Nu cirka tre år senare är jag glad att jag fick min korsett. Även om det har varit vissa stunder som man bara har velat slänga den i väggen. Om jag aldrig hade fått den hade jag inte varit samma person som jag är idag.  Dessutom hade jag säkert fått genomgå en stel-operation. Korsetten har fört med sin både bra och dåliga saker. De dåliga har mest handlat om att man inte kan ha på sig vad man vill, eller man kan ju men inte om man inte vill ”visa” korsetten för någon. Linnen och genomskinliga tröjor är uteslutna.


Vad tycker ni?
Ha en bra vecka.
Kram Emmy

Kommentarer
Postat av: julia och hazal- Skoliosbloggen

den var bra:)

2011-12-11 @ 20:57:41
URL: http://julhaz.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0